סטנדרט רעננה בתחבורה

סטנדרט רעננה בתחבורה

לרעננה מתווספות 900 מכוניות מדיי שנה. זו כמות עצומה שתגרום בעתיד הקרוב לקטסטרופה תחבורתית בגלל פקקים אינסופיים בעיר.
לכן…. נדרש סטנדרט רעננה חדש גם בתחבורה. נבצע מהפכה בתחבורה הציבורית בתוך העיר כדי שתהיה יעילה ואטרקטיבית לרעננים. נבטיח שאחוזה תמשיך לשרת אותנו הרעננים ולא תשוב להיות ציר מעבר לתושבי כפר סבא שנוסעים לעבודה בת”א, נסלול 31 ק”מ של נתיבי אופניים מופרדים לחלוטין מהמדרכות ומהכביש ונבטיח סוף-סוף את בטיחות הולכי הרגל, הרוכבים והנהגים. נתיבים אלה יתרמו להפחתת אלפי נסיעות ביממה של מכוניות בתוך העיר (הסעות הורים). בנוסף, נפתח חניון מרכזי גדול במרכז העיר לצד פתרונות חניה מודרניים כיאה לרעננה של המאה ה – 21.

עיקרי תכנית העבודה בתחבורה :

שיפור התחבורה הציבורית

  • הרחבת פריסת התחבורה הציבורית בעיר – הרחבת הכיסוי של התחבורה הציבורית לכל שכונה ברעננה, על ידי שימוש גם במיניבוסים ובמידיבוסים שיכולים לעבור בקלות ברחובות העיר הצרים ובכיכרות שלנו.
  • זמינות גבוהה לתחנות הרכבת ולמסופי הנת”צ – שיפור פריסת התחבורה הציבורית להגעה מהירה ויעילה מכל רחבי העיר לתחנות הרכבת החדשות (ולמסופי הנת”צ – ראה בהמשך).
  • נסיעה יעילה מנקודה לנקודה – שדרוג פריסת הקווים הפנים עירוניים כך שנסיעה באוטובוס תפעל בצורת שתי וערב, קצרה ויעילה מנקודה לנקודה.
  • שיפור פיזי והנגשת תחנות האוטובוס לשימושם של נכים על כסאות גלגלים. 

תכנית "מהיר לעיר" או בשמה המוכר – הנת"צ (הקו המהיר לת"א)

העברת הקו המהיר שבין כפר סבא לת”א,  לנסיעה בכביש 531, במקום ברחוב אחוזה.   תושבי רעננה יעלו ל”קו המהיר” בשני מסופי נוסעים שיקומו לצד תחנות הרכבת. לשם נגיע  במערך תחבורה ציבורית פנים עירונית משודרג, זמין מאד, מהיר ויעיל.
יודגש כי שאר הקווים המאספים לת”א וכן הקווים הפנימיים בין ערי השרון יימשכו כסדרם.

  • התכנית יכולה להתבצע על ידי שיתוף פעולה עם משרד התחבורה וחברת נתיבי איילון שנבחרה לבצע את הפרוייקט שכן התכנית החלופית שאני מציע ספקת יתרונות רבים ובהם :

    • קיצור משך הקו המהיר המתוכנן מכפ”ס לת”א מ – 55 דקות
      ל – 48 דקות בלבד.
    • חיסכון של עשרות מיליוני שקלים בשל העובדה שלא יידרשו לבטל פניות לרחובות רבים היוצאים מאחוזה (הן לצפון והן לדרום).
    • ממילא מתכנן משרד התחבורה לשדרג את מסוף התחבורה הציבורית שליד מתחם “אמדוקס”/”מיקרוסופט”, ברכבת דרום ללא קשר לפרוייקט הנת”צ, כך שניתן להנות ממנו גם לקו המהיר לת”א.
    • כל תושבי רעננה יעלו על הקו לת”א, במסופי התחבורה שליד תחנות הרכבת, כלומר השימוש בקו המהיר לת”א לתושבי רעננה ימשיך להתקיים כסדרו.
    • נדרשת ממילא השקעה בשדרוג התחבורה הציבורית הפנים רעננית אל מסופי תחנות הרכבת החדשים, כך שאין מבחינת משרד התחבורה תוספת עלות.

    והחשוב מכל : רחוב אחוזה ימשיך לשרת בעיקר את הרעננים, לא ייסתם על ידי אלפי תושבי הערים השכנות העושים דרכם לת”א ומערך התחבורה הפנים עירוני לרחובות היוצאים מאחוזה יישמר כסדרו.

נתיבי אופניים : הכתובת כבר מזמן על הקיר

עד מחצית שנת 2022, נסלול ברעננה 31 ק”מ של נתיבי אופניים ברחובות הראשיים לאורכה ולרוחבה של העיר. ניצור סוף-סוף רשת אחת של רכיבה בטוחה ורציפה אל כל חלקי העיר.  נתיבים אלה יאפשרו 15,000 נסיעות ביממה בכל העיר ובמקביל המדרכות יחזרו להולכי הרגל.

העלות של הפרוייקט כולו : בין 7 ל – 10 מיליון שקלים מדיי שנה (* 3 שנים) מתקציב הפיתוח העירוני המבוסס על היטלי השבחה מהשכונות החדשות. הגיע הזמן לשנות סדרי עדיפויות גם בתקציב הפיתוח.

בנוסף, נקים חניון אופניים מקורה ומאובטח ליד תחנות הרכבת – “חנה וסע” היא כבר לא סיסמא.

למה זה כל כך חשוב לנו ?

  • המדרכות יחזרו להולכי הרגל באופן מוחלט ובכך נמנע נפגעים.
  • בני הנוער יהפכו להיות עצמאיים.
  • צמצום מהותי בפקקים : השימוש בנתיבי אופניים (בנוסף לתחבורה הציבורית המשודרגת), יצמצם מאד את הצורך בהסעות של ההורים לבתי הספר, לחוגים, לחברים ובכך נחסוך כמה אלפי נסיעות פנים עירוניות של מכוניות פרטיות בכל יום בתוך העיר.

שיפור מערך החניה

  • נקים את החניון המרכזי – “אחוזה סנטר”, במודל של חניון הבימה בת”א, לכ – 1000 מקומות חניה. החניון יוקם מתחת ל”חניון המשביר” ויימשך עד מתחת לרחבת “יד לבנים”. מטרתו לאפשר חניה לכל התושבים והאורחים ולהחזיר את התנועה והמסחר לרחוב אחוזה.

         בלילות – החניון ישרת את תושב מרכז העיר, ויסייע לצמצם את מצוקת           החניה שמחמירה בגלל תוספת הדירות של תמ”א 38 במרכז העיר.  

         400 מקומות החניה הראשונים יהיו זמינים לקראת סוף 2021, כל                       הפרוייקט כולו יימשך עד 2024.

  • שינוי מערך החניה במרכז העיר, כך שצד אחד בלבד ברחובות המרכז, יוקדש לתושבי הרחוב בשעות הלילה ובצד השני תתאפשר חניה לכל תושבי העיר.
  • נבצע תכנון עירוני מחודש לאזורי העלאת והורדת נוסעים במגוון מתחמי בעיר כדוגמת מתחם “ארקפה”, ואזורים במרכז העיר היוצאים מאחוזה, כדוגמת רחובות קלאוזנר, מכבי ועוד.